Wraz z rozwojem technologicznym pojawiają się nowe dyscypliny sportu, jednym z nich jest właśnie e-sport. Zmagania profesjonalnych graczy stają się coraz popularniejsze.

Czym jest?

E-sport, czyli sport elektroniczny (electronic sports) to zmagania zawodników w grach komputerowych. Rywalizacje odbywają się między indywidualnymi graczami lub w drużynach przez Internet  lub podczas imprez czy spotkań organizowanych na żywo za pośrednictwem sieci LAN. Początek XXI wieku przyniósł dużą i ciągle rosnącą popularność rozgrywek na żywo dzięki możliwości strumieniowania. Obecnie jest to dyscyplina sportu, w której rywalizują profesjonaliści z całego świata, a ich potyczki komentowane są przez specjalistów z tej dziedziny. Powodzenie jakim cieszy się e-sport sprawił, że dzisiaj tu już także bardzo dobry biznes. Branża gier komputerowych wzmacnia e-sport, tworząc go i wspierając finansowo.

Pierwszy turniej

Rozwój e-sportu i sklasyfikowanie go jako dziedziny nastąpiło na początku 2000 roku, ale pierwszy turniej w grę video rozegrano na Uniwersytecie Stanforda w 1972 roku. Grano wówczas w Spacewar – kosmiczną strzelankę, która jest jedną z pierwszych gier w ogóle. Co ciekawe powstała ona dziesięć lat wcześniej w 1962 roku. Stworzyło ją czterech studentów Massachusetts Institute of Technology, w tym Steve Russel, który uznawany jest za pioniera wśród twórców gier komputerowych.

Kolejny przełom – lata 80.

Lata 80. przyniosły ogromny rozkwit gier komputerowych. Liczba graczy rosła, największe magazyny rozpisywały się na temat gier. W 1981 roku firma z branży komputerowej Atari (tworząca automaty wideo, konsole wideo, komputery) zorganizowała ogólnokrajowy turniej pod nazwą The Space Invaders Championship, który zgromadził niemal 10 tyś. graczy z USA. Popularność jaką osiągnął ten teleturniej przerosła oczekiwania organizatorów.

Lata 90. – Internet

W latach 90. pojawił się Internet i to wtedy nastąpił prawdziwy boom. Dzięki sieci internetowej mogli ze sobą rywalizować gracze z całego świata. Oczywiście możliwości graczy były o wiele mniejsze niż teraz, ale to przyniosło przełom i nieprawdopodobny wzrost zainteresowania grami komputerowymi. Zaczęto wtedy również organizować coraz większą ilość turniejów, np. QuakeCon, Professional Gamers League, Nintendo World Championships. W 1994 roku powstała pierwsza organizacja e-sportowa o nazwie DreamHack.

XXI wiek – e-sport to poważna dyscyplina

XXI wiek to stale rosnąca popularność e-sportu, który staje się profesjonalną dziedziną w świecie sportu i gier komputerowych. Powstają duże organizacje zajmujące się sportem elektronicznym, m.in. ESL (Eletronic Sports League), które organizują turnieje typu Intel Extreme Masters w Katowicach. Do sukcesu e-sportu przyczyniły się również serwisy streamingowe typu Justin.tv, przekształcone później w Twitch.tv.

Liczby, którymi operuje współczesny e-sport mówią same za siebie, dzisiaj to wielka potęga, która śmiało może konkurować z innymi dyscyplinami sportowymi. Widzowie w przeciągu kilku miesięcy w sumie przeznaczają setki milionów godzin na oglądanie zmagań zawodników. IEM w Katowicach przyciąga ponad 100 tyś. widzów, a zawody oglądane są przez ponad 30 milionów użytkowników w sieci.